Kalvbiff med sallad och chilibearnaise

Igår var vi på den lokala butiken här i byn och köpte kött till bra pris som dessutom är närproducerat.

Chilibearnaise

1 gul lök
½ dl vatten
½ dl vinäger
3 msk dragon
10 svartpepparkorn
en persiljekvist

4 äggulor
225 g smör

1-2 msk dragon
finhackad persilja
cayennepeppar
flingsalt
svartpeppar

Hacka löken och lägg i kastrull tillsammans med övriga ingredienser och låt koka ner vätskan ungefär till hälften.
Sila bort lök och kryddor och häll i en kastrull tillsammans med äggulorna.
Smält smöret på låg värme i en annan kastrull.
Vispa ihop äggulor och vätskan, ha plattan på låg värme och fortsätt att vispa tills det blir en lagom tjock smet, ungefär hälften så tjock som majonnäs.
Ta av kastrullen från plattan och droppa försikigt i det smälta smöret under kraftig vispning.
Krydda såsen med dragon, cayennepeppar, persilja, salt och och peppar.

Till detta gjorde jag en sallad som bestod av:
Ruccola
Icas salladsblandning
Rödlök
Gurka
Körsbärstomater
Fetaost
Rostad sötmandel
Olivolja
Flinsalt & peppar

Jag kryddade köttet med peppar och lite chilirub och lät det ligga och vila medan jag gjorde chilibearnaisen.
Sist men absolut inte minst så stekte jag köttet i en grillpanna och kryddade med flingsalt.
Till detta drack vi ett gott rödvin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0